leefstijl stress en burn-out coach

Meer bewegen betekent afvallen en je fit voelen!

Dat bewegen belangrijk is dat weten we nu wel, maar doen we het ook? Wist je dat de nationale norm voor gezonde beweging elke dag 30 minuten matig tot intensief bewegen is? Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) van de NISB. En dat we daar in sommige gevallen echt niet aan komen?

Als je eerlijk bent? Hoeveel beweeg jij eigenlijk? Gebruik je dagelijks de auto? Ook als je maar 3 straten verderop moet zijn? En ben je elke dag moe? Ook als je opstaat? Herkenbaar?

Geef jezelf een schop onder je kont, en begin vandaag nog met bewegen. En nee, je hoeft niet direct een marathon te lopen, maar langzaam opbouwen is het beste begin. En als je al wat aan sport doet, dan kun je dat wellicht uitbouwen.

Er zijn genoeg redenen om te bewegen.

Het voorkomt overgewicht, vermindert stress, depressie en angsten. Het is goed voor je longen, je hart en je bloedvaten. Het vermindert de kans op osteoporose en diabetes. Door te sporten voel je je beter, het stimuleert de bloedsomloop, waardoor alle cellen in je lichaam meer zuurstof en voedingsstoffen ontvangen. Bewegen heeft ook een positieve invloed op de hormonen. Je maakt meer serotonine aan (dat is een soort happystof) dat maakt dat je beter slaapt. Zeg maar dag slapeloze nachten! Serotonine is namelijk een neurotransmitter die onder andere het dag-nachtritme beïnvloedt en helpt je prettig te voelen. Dankzij serotonine word je ’s morgens uitgerust wakker en het zorgt ervoor dat je lichaam voldoende weerstand kan bieden tegen ziekteverwekkers. Een tekort aan serotonine kan leiden tot de neiging om ongezond te gaan eten en leidt zelfs tot eetbuien. En dat willen we juist voorkomen!

 

Dagelijks minimaal dertig minuten matig tot intensief bewegen ga lekker wandelen ga (hard)lopen of fietsen in plaats van de met de auto. Neem eens wat vaker de trap en doe dansend de was. Bijvoorbeeld elke sok die je ophangt maakt je met een squat. En bij een onderbroek een burpee. Doe bijvoorbeeld elke dag 30 minuten oefeningen met lichte gewichten, of met je eigen lichaamsgewicht: push-ups, squats en dergelijke. Probeer daarnaast twee tot drie keer per week 20 tot 45 minuten intensief te bewegen. Combineer cardio oefeningen zoals hardlopen met spierversterkende oefeningen en ontspanning zoals yoga.

 

Wil je ondersteuning hoe je weer in beweging komt?  Neem vrijblijvend contact met ons op