leefstijl stress en burn-out coach

De mythe van een goed ontbijt

Voor zover we ons kunnen herinneren is het er bij ons in-ge-stamd. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat dat  is ingegeven door de voedselindustrie die grof geld verdienen aan ontbijtgranen en zogenaamde “gezonde” ontbijtproducten komt steeds meer aan het licht.

Breakfast is the most important meal of the day Thats's advertising, not sience

Het is tijd om deze mythe voor eens en altijd te ontkrachten! Het is een mythe die de voedingsindustrie maar wat graag in stand wil houden. Het ontbijt overslaan of andere vormen van vasten wordt al eeuwenlang toegepast om geestelijk en lichamelijk in topconditie te blijven. In dit artikel lees je waarom je je ontbijt (of een andere maaltijd) (voor altijd!) zou moeten overslaan.

De evolutie vs ons supermarkt-tijdperk

Zo’n 200.000 jaar geleden liepen onze prehistorische voorvaderen op deze aarde rond zonder dat zij direct de beschikking hadden over eten. Geen koelkast bij je slaapplek, en zeker geen supermarkt, eettentje of fastfood op elke 100 meter lopen.

Ontbijt overslaan is voor supermarkten onvoordelig, daar hoef je geen ‘hogere wiskunde’ voor te begrijpen. Maar goed alle complottheorieën daargelaten. Huidige onderzoeken bewijzen dat periodiek vasten (voor volwassenen) gezond is voor je. Als je maar alle voedingsmiddelen binnenkrijgt in 2 maaltijden als je er één overslaat. En de juiste voedingsstoffen haal je met name uit groente en die eet je meer bij de lunch en de avondmaaltijd.

 

Je lichaam beschikt over een ingenieus overlevingsmechanisme!

Voor de oermens was aan voedsel komen natuurlijk niet zo simpel,  en daarom beschikt ons lichaam over een geweldig overlevingsmechanisme. Wanneer deze oermensen een tijdje met een lege maag rond liepen (ongeveer twaalf uur na de laatste maaltijd), trad het overlevingsmechanisme in werking en kregen ze oerkrachten. Hun gehoor, reuk en zicht en mentale scherpte nam toe, doordat het lichaam kan overschakelen van suikerverbranding naar vetverbranding. Deze scherpte en supergevoelige zintuigen vergrootten de kans om op tijd eten te bemachtigen. Dit mechanisme zit ook nog steeds in ons DNA.

Vetverbranding? Klinkt goed!

Wanneer je eet volgens het ‘normale’ patroon van drie maaltijden en twee tussendoortjes is je lichaam constant aan het verteren en zal je niet overschakelen op vetverbranding. Puur om het feit dat je er continue brandstof in blijft gooien. Brandstof die je niet gebruikt sla je op als vet. Want je lichaam bewaard energie voor tijden van schaarste! Dat is de reden waarom we allemaal steeds dikker worden.

De kennis van het vasten gaat ver terug

Eeuwen geleden waren de voordelen van calorierestrictie en vasten al bekend. Zo is er een Egyptische inscriptie van 3800 jaar v.Chr. gevonden die zegt: ’De mens leeft van één kwart van wat hij eet, van de andere drie leeft de dokter.’ En een oude Griekse filosoof Plutarchus schreef rond 100 n.Chr.: ’In plaats van medicatie toedienen, kan men beter vandaag beginnen met vasten.’ Verder hadden Mahatma Ghandi ook iets met vasten, vele geloven hebben van oudsher het vasten opgenomen in hun praktijk en ook ene Benjamin Franklin ’The best of all medicine is resting and fasting.’ en Mark Twain ‘A little starvation can really do more for the average sick man than can the best medicines and the best doctors.’ hebben wat gezegd over vasten. Niets nieuws dus eigenlijk!


De wetenschap achter vasten

Een echte No brainer

Het is in ieder geval bewezen dat ontbijt overslaan goed voor de gezondheid is. Als je je dag indeelt met een tijdslot waarin je vast en een tijdslot waarin je eet, gaat je lichaam over op vetverbranding. Het meest makkelijk is om dan na je avondmaal niets meer te eten en de tussendoortjes over te slaan. Een groot gedeelte van je vastperiode breng je dan slapend door.  Als je 12 tot 16 uur vast, daalt je insulinepijl en met een laag insulinepijl is je lichaam in staat om vet te verbranden. Bij gebrek aan de brandstoffen zoals koolhydraten (suikers) en in mindere maten eiwitten gaat je lichaam over op het verbranden van lichaamsvet.

Je lichaam is gemaakt om in tijden van schaarste, uren zelfs dagen te kunnen functioneren op de energie gehaald uit lichaamsvet. Als je lichaam in deze staat is, ben je extra alert omdat je dan  extra gefocust bent om eten te kunnen zoeken/jagen. Wat je in ons huidige tijdperk kunt vertalen in geestelijk scherpte en focus voor je werkzaamheden. Een recente studie bewijst dat als je een periode per dag vast en het ontbijt overslaat je inderdaad succesvol gewicht verliest. https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-08/uos-cib082818.php

Het vooraanstaande John Hopkins Medicine Institute deed onderzoek naar vasten. Wanneer we vasten wordt er een proteïne in onze hersenen aangemaakt, die neurotrofe factoren genoemd worden. Een belangrijkste neurotrofe factor is BDNF;

  • BDNF zorgt voor de aanmaak van nieuwe zenuwcellen in je hersenen. Des te meer zenuwcellen je hebt, des te gezonder je brein.Het compenseert zelfs de schade aangebracht door alcohol.
  • BDNF zorgt voor een vermindering van stressreacties doordat het de aanmaak van het hormoon cortisol tegenhoudt. Een groot voordeel in een leven vol onnatuurlijk stressfactoren
  • BDNF verhoogd de afgifte van dopamine, ons motivatie- en antidepressiviteitshormoon.
  • BDNF zorgt voor de aanmaak van mitochondriën in je hersenen. Deze vergroten je geestelijke vermogen. Des te meer je het traint des te sterker je wordt, net als bij je spieren. Het uiteindelijke resultaat is een beter geheugen en een groter leervermogen.

 

Bekijk ook…

Het onderzoek van de John Hopkins University hoe vasten zorgt voor brainpower
Why fasting bolsters brain power: Mark Mattson at TEDxJohnsHopkinsUniversity

Anti-aging en langer leven door vasten;
Fasting: Awakening the Rejuvenation from Within | Valter Longo | TEDxEchoPark

Voordelen van vasten;
The Mystery of Fast-5 and D.I.E.T.: Bert Herring, MD at TEDxRiversideAvondale

Daarnaast heeft de BBC de uitgebreide documentaire ‘Eat, fast and live longer’ uitgebracht, die je zou kunnen bekijken als het je interesse heeft.

 

NOTE: Voor kinderen hebben onderzoeken aangetoond dat het eten van een maaltijd als eerste in de ochtend een positieve invloed heeft op de cognitieve prestaties op school, vooral op taakgericht gedrag – en in het bijzonder bij studenten jonger dan 18 jaar.

 

Meer weten? Reactie en vragen

We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen met je vrienden, familie en kennissen. Meer weten over gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op!

No Comments

Your comment...NameE-mail

Leave a reply