Keto: Facts & fake news , de tegenwerpingen ontkracht

Als we conflicterende informatie krijgen hebben we de neiging om dan partij te kiezen voor wat je gewend bent. Dat maakt het zo moeilijk om nieuwe informatie te verwerken. Want je bent opgevoed met een bepaalde visie van gezond eten, zoals dat je elke dag dient te ontbijten.  (fake news)

Een andere hardnekkig aangeleerd principe is dat je als kind vaak geleerd hebt om je bord leeg te eten, terwijl we beter hadden kunnen leren goed te luisteren naar ons lichaam.

Ketogeen dieet (vetrijk en koolhydraat-arm) en periodiek vasten druisen in tegen alles wat we geleerd hebben,

Ketogeen dieet (vetrijk en koolhydraat-arm) en  periodiek vasten druisen in tegen alles wat we geleerd hebben, daarom gaan we in dit artikel in op de grootste punten van kritiek en tegenwerpingen voor wat betreft voeding dat vetrijk en laag in koolhydraten is.

 

Je lichaam heeft koolhydraten nodig om normaal te kunnen functioneren

Onze lichamen zijn juist ingesteld om af en toe geen voedsel te hebben en over te schakelen op onze vetreserves. Vetreserves die we aanleggen in tijden van overvloed. Vetreserves die we aanspreken in tijden van schaarste. Kortom als je te dik bent of te veel vet hebt, moet je je vet gaan verbranden. Want vet is een super zuinige energiebron. Je lichaam gaat over op vetverbranding als er geen suiker meer is om te verbranden (dus geen koolhydraten).

Je lichaam is dan ketone. Je lever veranderd dan vet in ketonen, die je cellen voorzien van energie. Dus afhankelijk van je vetreserves, kun je echt dagen, weken zonder koolhydraten.

Maar hoe zit het dan met je spieren? Die eet je anders toch op?

Een recent onderzoek bewijst het tegendeel. Twee groepen werden onderzocht, groep 1 was de keto groep, groep 2 was de groep die normaal westers at. Beide groepen gingen trainen en beide groepen namen toe in spiermassa, maar de ketogene groep had vet omgezet in spiermassa en had dus een beter resultaat.

Ook de spierkracht en het vermogen steeg bij beide groepen, waarbij opgemerkt, dat de bij de ketogene groep het hormoon testosteron significant steeg waardoor blijvende spiermassa, kracht en het vermogen om vet te verbranden ook steeg. Dus nee, zolang je vetreserves hebt hoef je geen koolhydraten te eten voor extra spiermassa.

Een andere studie onder 8 turn atleten, die een ketogeen dieet volgden ondervonden geen negatieve effecten in hun performance. Ketogeen eten heeft in sport vaak een bijkomend voordeel omdat je spierbehoud met vetafname combineert en dit vaak teweeg brengt dat je in een lagere gewichtsklasse terecht kan komen. In de topsport wordt soms ook wel gesteld dat middels een ketogeen dieet spieropbouwen gezonder is omdat er minder kans is op inflammatie (ontstekingsreacties van je lichaam) en je testosteron toeneemt (lees snelheid).

 

Eten zonder koolhydraten dat is toch niet lekker?! En heel moeilijk te bereiden.

We’ve news for you! Echt onzin, je kunt namelijk heel makkelijk brood, pasta, aardappels etc. vervangen. En juist vet eten smaakt vele malen beter dan de magere variant, dus lekkere Griekse yoghurt met 10% vet. Dat is heerlijk romig en dat vult tenminste. Als je eenmaal bent afgekickt van de suikers dan smaakt alles veel intenser en heb je geen behoefte meer aan zoet.

Onderzoek wees uit dat doordat je vetrijk en vezelrijk eet ben je snel verzadigd en hou je dat gevoel voor uren. Resultaat dat je minder eet en dat je niet de hele dag meer op zoek gaat naar lekkers. En dat geeft rust.

 

Vet is slecht voor je

Ja hardnekkig punt! Vet zou slecht voor je zijn, want vet maakt je dik en je krijgt door vetrijk voedsel een hartaanval. Gebaseerd op een oud onderzoek uit 1958, waarbij een aantal fouten zijn gemaakt. Waaronder dat dit werd onderzocht in 7 landen die vooraf specifiek werden uitgezocht op een hoog percentage hart- en vaatziekten bij de bevolking, de landen met een laag percentage hartziektes werden uit het onderzoek gehouden. Verder werd niet gekeken naar de correlatie van hoge suikerinname, hoog stress level en gebrek aan beweging.

Helaas is dit onderzoek wijd geaccepteerd en lag veelal aan de basis van de diëten uit het verleden. Vanaf de jaren 70 werd een voedingspatroon voorgeschreven bestaande uit weinig vet en cholesterol, en meer complexe koolhydraten uit fruit graan en groenten. Vanaf dit moment steeg de obesitas epidemie de pan uit!

De voedselindustrie heeft vet vervangen door grote hoeveelheden suiker om het eten nog smaak te kunnen geven en het aantal zieke mensen met obesitas en diabetes type 2 neemt nog steeds jaarlijks toe tot zorgwekkende aantallen.

Het echte verhaal? Ons lichaam heeft vet nodig om onder andere je hormonen in balans te houden. Deze hormonen en ons vet, deze spelen een grote rol in je dagelijks functioneren en je metabolisme (hoe snel je lichaam voedsel afbreekt en dit omzet in energie). Vetrijke diëten zijn geen gevaar voor je gezondheid of zijn zeker niet van slechte invloed op hartkwalen zoals soms gesuggereerd wordt. Zie ook de onderzoeken onder aan het artikel.

 

Ik hou het nooit lang vol, ik krijg ook honger

Je kunt het best volhouden als je je bedenkt dat je ook andere diëten hebt kunnen volhouden. Ik bedoel shakes en repen uit een pakje? Het soepdieet? Alleen maar smoothies of groentesappen? Of vetarm eten? Nee daar werd je gelukkig van! Ketogeen eten kost je niets extra’s en kun gemakkelijk combineren met de gezonde voeding die de rest van je gezin nodig heeft. Ik bedoel mocht je kinderen in de groei hebben kun je ze gemakkelijk het normale eten voorschotelen en skip jiij gewoon de pasta, de aardappelen en de rijst, door deze te vervangen door groenten. En je kids eten gewoon volkoren brood, volkoren pasta en volkoren rijst. Want dat is echt gezonder dan de witte varianten.

Je kunt ketogeen eten gemakkelijk toepassen in het dagelijks leven ook als je uit eten gaat of een feestje hebt bij vrienden, vermijd de verborgen suikers en koolhydraten en eet verder gewoon mee. En omdat je nauwelijks hongergevoel hebt en je zo snel en veel resultaat boekt met afvallen en je er een geheel nieuw energiepeil bij krijgt, is het minder moeilijk om nee te zeggen tegen een taartje. Want dat taartje weegt niet op tegen alle voordelen die je ervaart!

Op een gegeven moment ben je op gewicht en kun je best af en toe wat koolhydraten eten. Dat is dan niet erg. Maar ben je nog in de fase dat je gewicht moet verliezen? Wees dan streng voor jezelf. Focus op je resultaat en je succes, de beslissing is dan minder moeilijk. En hé, dat kan jij! Nobody told you it was going to be easy! Want, wil je resultaat en blijvend afvallen? Of wil je na een paar maanden weer terug bij af zijn? Jouw leven, jouw keuze.

Reactie en vragen

We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen met al je vrienden, familie en kennissen.

 

Volg ons voor interessante artikelen op:

LinkedIn     https://www.linkedin.com/company/healthy-crew

Twitter       https://twitter.com/healthycrewnl @healthycrewnl

Facebook   https://www.facebook.com/healthycrewnl @healthycrewnl

Instagram  https://www.instagram.com/healthycrewnl/

 

Mocht je geïnteresseerd zijn staan hieronder nog wat links naar onderzoeken gerelateerd aan Ketogeen eten (hoog in vet laag in koolhydraten)

Studies Supporting High Fat Low Carb:

In a study by Oxford center for Diabetes researchers found that a low carbohydrate diet was more effective for losing weight for subjects with diabetes and those without, compared to standard diabetes diet.

Another study showed that low carb diet was not just effective for weight loss but also decreasing blood pressure.

In a study by Duke University medical center low carbohydrate diets showed an improvement in blood glucose (sugar) when compared to other diets.

In a study by University of Pennsylvania School of Medicine it was shown that low carb diet helped increase the good HDL cholesterol, improve blood pressure and insulin sensitivity.

In a study by University of Connecticut Department of Kinesiology it was shown that a high fat low carbohydrate diet cause more favorable triacylglycerol, HDL-C and total cholesterol/HDL-C ratio responses.

And low-Fat diets actually make your cholesterol worse according to this study.

No Comments

Your comment...NameE-mail

Leave a reply