nieuwe gewoontes

Nieuw jaar, nieuwe gewoontes…

Nieuw jaar, nieuwe gewoontesโ€ฆ

Blog over gedragsverandering met tips hoe je het wel volhoudt!

 

Het jaar is begonnen, de kop is er af en in de eerste week ga je vol goede moed starten aan een nieuw jaar. Waarschijnlijk heb je tijdens de feestdagen nagedacht over het afgelopen jaar en zijn er in je gedachten een aantal gewoontes langsgekomen, waarvan je afscheid wilt nemen. Maar heb je ook nagedacht over wat je wilt bereiken? En waar je blij van wordt?

Breken met oude gewoontes werkt niet

Ervaring leert dat breken met oude ongezonde gewoontes, in 80% niet werkt. Want gewoontes veranderen zonder aanvalsplan is als naar Zuid Spanje rijden zonder kaart en geografische kennis. Kortom als je Belgiรซ of Frankrijk niet weet te bereiken, is de waarschijnlijkheid dat je Spanje bereikt klein. En las je niet weet wat de afstand is weet je ook niet of je moet gaan lopen, fietsen of beter kunt auto rijden of met het vliegtuig.

Oude gewoontes vervangen door nieuwe gewoontes

Nieuwe gewoontes in de plaats zetten van oude ongezonde gewoontes werkt stukken beter. En daarnaast is je dwingende noodzaak (waarom wil je veranderen of verbeteren) en je focus van belang. En de focus moet dus liggen op waar je blij van wordt of wat je zou willen behalen.

In deze blog neem ik je mee in een methodiek gebaseerd op het boek Atomic Habits van James Clear, die succesvolle mensen gebruiken om hun succes te behalen, gecombineerd met de ervaringen van mijn coachees met gedragsverandering uit de praktijk. The Healthy Crew way dus.

Denk als een pro en verleg je focus in 6 stappen:

  1. Bedenk hoe jij als je ideale zelf zou zijn.
    Hoe zie je er uit? Hoe gedraag je je? Hoe zien anderen jou? Hoe denk je, hoe voel je je, hoe beweeg je, hoe ruik je, hoe sta je erbij in een groep, hoe sta je op de foto? Sluit je ogen denk na over ieder detail.
  2. Bedenk wat je moet doen om te worden als je ideale zelf
    Wat moet je doen om je doel te behalen per categorie

    • Lichamelijk vlak. Hoe gezond is jouw leefstijl en wat zou je kunnen doen om je lichamelijk beter, fitter en energieker te voelen?
    • Mentaal en emotioneel vlak. Hoe staat het met je mentale en geestelijk hygiรซne? Welke stappen zou je moeten nemen om je doel te bereiken? Om je gelukkig te voelen of dat je lekker in je vel zit? Welke belemmeringen moet je nog uit de weg ruimen? En hoe staat het met je mindset en focus?
    • Relationeel vlak. Wat zou je willen bereiken? Wil je meer vrienden? Een beter contact met de mensen om je heen? Een beter contact met je collegaโ€™s? Wie wil je vaker zien? Wie maakt je aan het lachen? Wie helpt je vooruit? Wie heeft jou nodig? Wie wil je liever mijden?
    • Financieel vlak. Wat zou je nog moeten regelen? Weke stappen wil je zetten? En hoe ga je dat bereiken? Welke stappen zijn er nodig om je droom of doel te bereiken?
  3. Geef per vlak aan op hoeveel % je zit. Dit geeft direct een goed beeld hoeveel werk er aan de winkel is, welke focus je moet leggen en hoe tevreden je kunt zijn na een periode van bij voorbeeld een jaar. Stel tussendoelen en kijk na een maand hoe je ervoor staat? Misschien moet je je doelen bijstellen en kom je erachter dat het niet realistisch is wat je wilt, of juist dat je meer kunt bereiken. Het helpt je de juiste focus te behouden,
  4. Affirmaties. Affir-wattes? Ik leg het je uit, wanneer je elke dag de juiste focus hebt en je denkt en gedraagt alsof je je ideale zelf bent en je je โ€™s ochtends hardop herinnert aan je doelen, zul je ze sneller behalen. Formuleer dus voor elk vlak minstens รฉรฉn affirmatie.
  5. Bedenk de redenen waarom je leven middelmatig is. Kortom formuleer waarom je beter wilt en wat je valkuilen en belemmeringen zijn. Zo ben je bewust van deze gedragingen en trap je niet meer in die valkuilen.
  6. Zet er een streep onder. Maak de beslissing om er nu wat aan te doen. Niet morgen of volgende week, nee NU. Het enige geschikte moment om te veranderen is nu. Bedenk hoe en wat en start nu.

 

Kennismaken?

Wil jeย kennis maken met de Healthy Crew? Of wil je reageren of heb je vragen over de deze blog? We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen. Meer weten over doelen stellen, ademhaling, gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie, vitaliteit of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op.

Gratis adviesgesprek

Gratis online adviesgesprek met รฉรฉn van onze coaches inplannen kan snel en gemakkelijk.ย KLIK OP DEZE LINK om jouw gesprek in te plannen.

JOUW GESPREK INPLANNEN >

 

#HealthyCrewNL

Ruby Dickhoff