
De oplossing voor verzuim ligt bij de leidinggevenden
Geschatte leestijd: 13 minuten
De oplossing voor verzuim ligt bij de leidinggevenden
70 % van het ziekteverzuim door stress is veroorzaakt door slecht leiderschap
Zo die komt binnen. Heb ik je aandacht? Het goede nieuws is dat je er ook wat aan kunt doen… Kijkende naar de cijfers en onderzoeken, in 70% van de gevallen heeft slecht leiderschap als gevolg dat teams onder druk staan, en er meer stress wordt ervaren, met als gevolg hoge verzuimcijfers. In de eerste plaats vervelend voor de werknemer die het betreft, in de tweede plaats vervelend voor het team die er werkzaamheden bij krijgen en daardoor de druk ook meer voelen, vervelend voor het bedrijf, dat ook, want die draait op voor de kosten. € 250,00 per dag minimaal, bij hogere salarissen is dat uiteraard veel meer.
Leiderschap en traditionele promotiecriteria
De tijd van de beste in het team in de loop der tijd teamleider maken is misschien wel voorbij. Kijk maar naar voetbal. Niet in elke topspeler zit een Cruijff verstopt, maar de realiteit in het bijvoorbeeld de zorg, de bouw en in het onderwijs is toch echt nog vaal dat de beste of de oudste of de meest ervaren medewerker teamleider wordt.
Er kleven nadelige effecten aan traditionele promotiecriteria – waarin de beste presteerders automatisch leidinggevende rollen krijgen – zonder rekening te houden met noodzakelijke leiderschapsvaardigheden. Feit: de huidige structuur van de arbeidsmarkt is nog wel zo ingericht. Kijk maar naar het onderwijs, de zorg, de meewerkende voormannen van de bouw en uit de techniek. Laten we daar de verzuimcijfers door stress per branche eens tegenaan houden…
Winst behalen in ondersteuning in kennis
Nu zou je kunnen denken, maar het is toch helemaal niet werkzaam om alle leidinggevenden de laan uit te sturen die gepromoveerd zijn vanuit medewerkers positie? Nee, klopt, niet direct. Maar met de wetenschap dat er veel winst te behalen valt op het gebied van leiderschap, zou je je leidinggevenden tools in handen kunnen geven om hierin te verbeteren.
Het leren van vaardigheden en kennis op het gebied van stress, coachende vaardigheden en communicatie voor leidinggevenden, biedt kansen.
Door te investeren in het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van Stress Leadership zoals empathie, luisteren, verbinden, motiveren en heldere communicatie bij leidinggevenden geef je je preventieve beleid een boost.
Kwaliteit van het Management is de sleutel
De kwaliteit van het management komt niet voor niets bovendrijven als de meest bepalende factor. Zij is van invloed op alle aspecten van arbeidsvreugde, en heel direct op autonomie, verbondenheid en zingeving.
De kwaliteit van het management en de leiderschapsstijl zijn factoren die de grootste impact hebben. Zowel ten goede (bevlogenheid) als ten kwade (burn-out). De impact ervan is zowel indirect (het al dan niet helpen opvangen of juist versterken van de emotionele stress door anderen) als direct (het zelf verhogen van emotionele overbelasting).
Lineair verband tussen het vertrouwen in de manager en ‘engagement’
Goed management geeft daarentegen juist prioriteit aan het optimaliseren van de vier basiselementen van arbeidsvreugde en motivatie. (autonomie, meesterschap, verbondenheid en zingeving). Dat betaalt zich niet alleen uit in een hogere arbeidsvreugde, maar ook in een hogere productiviteit (men kan meer aan met minder verzuim). Maar ook in een hogere mate van betrokkenheid met en participatie in verandering, aanpassing en innovatie.
De Employee Engagement studie van Blessing White Research uit 2013 geeft een lineair verband aan tussen het vertrouwen dat een medewerker heeft in zijn manager en zijn niveau van ‘engagement’ (betrokken verbinding dat zich uit in arbeidsvreugde en productiviteit):
Preventieve kant van ziekteverzuim verdient meer aandacht
De aandacht van leidinggevenden op de preventieve kant is vaak onderbelicht: Het vraagt om scherpte op dreigend inzetbaarheidsverlies, medewerkers die ‘minder lekker in de wedstrijd zitten’ oppikken en het actief ophalen van signalen. Focus, kennis en motiverend aanspreekgedrag van de leidinggevende vragen om vaardigheden. Deze vaardigheden kun je ontwikkelen, we noemen dit Stress Leadership.
Stress Leadership inbedden in de dagelijkse praktijk
Slechts 54 procent van de medewerkers voelt zich daadwerkelijk gesteund door de manager. Er is werk aan de winkel als 40 procent van de medewerkers vindt dat de leidinggevende niet in staat is om hem/haar te ondersteunen zonder oordeel. (bron: ADP)
We zien dat werkgevers zoekende zijn naar interventies om medewerkers te ondersteunen en het ziekteverzuim te verlagen, maar het allerbelangrijkst blijft dat Stress Leadership ingebed wordt in de dagelijkse praktijk
De urgentie voor zorg, begrip, aandacht en de menselijke kant van het ziekteverzuim moet voelbaar en zichtbaar zijn. Veel bedrijven blijven bij de strijd tegen het ziekteverzuim hangen bij de cijfers en het zogenaamde spreadsheet-management. Sturen op cijfers, maar de sleutel ligt bij de menselijke maat, gezien worden, het gesprek aangaan en bij de benodigde kennis en vaardigheden van degene die dit moeten uitvoeren, namelijk de leidinggevenden en de managers.
Een werkgever die goed zorgt voor zijn mensen, krijgt dat namelijk uitbetaald. Medewerkers die zich veilig en gesteund voelen, presteren meestal beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich positiever over het bedrijf waarvoor ze werken. Zorg dat je als werkgever je leidinggevenden traint in Stress Leadership: Hoe medewerkers te helpen bij stress en mentale gezondheidsproblemen.
Conclusie: Leidinggevende heeft sleutelpositie bij verzuim en inzetbaarheid, als bedrijf kun je hier het verschil maken
Leidinggevenden hebben een cruciale rol bij het voorkomen, begeleiden en beheersen van ziekteverzuim, maar ook bij het borgen en versterken van de inzetbaarheid. Stress Leadership: Een betrokken stijl van leidinggeven, aandacht, tijdig herkennen van signalen en het motiverend aanspreken op gedrag en verantwoordelijkheid zijn daarbij cruciaal. Hiermee ontstaat de basis voor het oplossen van problemen, waarbij leidinggevende en medewerker samenwerken.
Investeren in een goede training waarmee je voorkomt dat er uitval is in het team, door het tijdig signaleren van stress signalen. Het investeren in leiderschapstrainingen, zoals Stress Leadership en coaching op het gebied van vaardigheden en kennis op bijvoorbeeld communicatie, hoe voer je het gesprek? In coachende vaardigheden, in signaleren van eigen stress trainingen gericht op veerkracht, ondersteunend leiderschap, en op het gebruik van de natuur in het creëren van rust en verbinding bijvoorbeeld.
Wil je meer weten? of kun je wel wat advies gebruiken?
We zijn benieuwd wat er in jouw organisatie speelt. En maken graag vrijblijvend kennis en verkennen graag samen wat de mogelijkheden zijn om in te zetten op stresspreventie en/of amplitie. vertellen ook graag over hoe je:
– vroegtijdig stress kunt herkennen bij medewerkers en
– onze methodiek ervoor zorgt dat de medewerkers die uitgevallen zijn door een burn-out in de helft van de gemiddelde tijd weer terugkomen op werk
– we met amplitie en aandacht voor veerkracht en vitaliteit nog veel meer kunnen bereiken