Strategisch Vitaliteitsbeleid
Investeren in well-being met een Strategisch Vitaliteitsbeleid
Een goed op gezet Strategisch Vitaliteitsbeleid helpt verzuim en verloop verminderen, vergroot betrokkenheid én verhoogt de productiviteit. Want gezonde, energieke (vitale) medewerkers vormen de ruggengraat van een toekomstbestendige organisatie. Strategisch Vitaliteitsbeleid met een in de praktijk bewezen, stapsgewijze aanpak dat zorgt voor verandering en dus verbetering met oog voor de omstandigheden, dat stapsgewijs wordt geïmplementeerd.
We ondersteunen HR en directie bij het komen tot een duurzaam vitaliteitsbeleid, dat aansluit bij de situatie en de bedrijfsstrategie en werkt aan de veerkracht en de vitaliteit van de organisatie, want investeren in well-being heeft zeker zin.
In het onderzoek van Deloitte GlobalHuman Capital Trends survey uit 2024, komt naar voren dat het welzijn van medewerkers als hoogste prioriteit wordt benoemd. Organisaties die aandacht aan welzijn en verbinding besteden, plukken daar weldegelijk de vruchten van.
‘Bedrijven die investeren in zichtbaar vitaliteitsbeleid en well-being hebben 69% minder verloop.’

Download: Strategische roadmap voor HR & Directie
In deze gids ontdek je:
– wat levert een vitaliteitsbeleid op?
– vitaliteitsbeleid in 6 stappen
– met handige Checklist
Wat levert een vitaliteit in de organisatie op?
Een goed doordacht vitaliteitsbeleid is geen ‘nice to have’, maar een strategische investering die tastbaar rendeert. Organisaties die vitaliteit serieus nemen, zien duidelijke verbeteringen in verzuim, betrokkenheid en prestaties. En dat wordt steeds meer ondersteund door cijfers en onderzoek.
Losse acties (zoals fruit op het werk of een mindfulness workshop) zijn goed bedoeld, maar zelden effectief op de lange termijn. Strategisch vitaliteitsbeleid richt zich op:
‘Conclusie: investeren in vitaliteit is investeren in bestaanszekerheid. Verzuim daalt, productiviteit en betrokkenheid stijgt, medewerkers blijven en aantrekken van nieuw talent is gemakkelijker.’
Strategisch vitaliteitsbeleid maakt organisaties toekomstbestendig – juist in tijden van personeelstekort, hoge werkdruk en voortdurende verandering.
Hands-on aanpak, want we moeten meters maken
De organisatie staat onder druk, dat begrijpen we al te goed. Het laatste waarop je zit te wachten is dure consultancy, lange trajecten, nog langere rapporten, langdurige tijd vretende strategische sessies, ingewikkelde termen, nog ingewikkeldere dashboards, online platformen zonder bezoekers want de medewerkers zitten niet te wachten op ongevraagd advies en allerlei verplichte goed bedoelde ‘gezonde’ tips. En dan kun je na een jaar analyseren eindelijk beginnen. Precies op het moment dat echt bent uitgeput en geen geld, energie en draagvlak in de organisatie meer hebt om de verandering in te gaan.
Strategische sessies en zinvol onderzoek
Wat dan wel? Wel strategische sessies, maar (inter)actieve, korte sessies, alleen zinvol onderzoek doen en werken met de gegevens die er al zijn. Geen investering in nieuwe online tools en desktops. Want vaak weten we al lang waar we het moeten zoeken, maar is het nu de vraag hoe?
Kennis delen, de basis van een lerende organisatie
We voegen onze kennis samen, jullie de kennis over en van de organisatie, de richting, de kaders, de medewerkers, de cultuur en de ongeschreven regels. Wij, onze Strategische visie en kijk op organisaties, de kennis van het bouwen van trajecten, Trainingen, en Coaching op het gebied van Vitaliteit, Veerkracht en werkplezier. We leren van de kennis van de succesvolle vitaliteitstrajecten die we eerder hebben ontwikkeld, van de bedrijven die jullie zijn voorgegaan, maar ook van jullie eigen eerdere ervaringen. Waarom telkens het wiel uitvinden als je inzichten en veel voorkomende valkuilen kunt gebruiken?
Draagvlak creëren
Hoe gaan we ervoor zorgen dat dit programma niet alleen een feestje wordt voor HR of de directie als initiatief nemer? Want uiteindelijk moeten de plannen gedragen worden door de gehele organisatie. Daarom hebben we bij de aanpak veel aandacht voor de input van de mensen uit alle lagen van de organisatie, de communicatie en de wetenschap van gedragsverandering.
Vitaliteit zichtbaar maken
Maar beleid dat niet zichtbaar is, wordt niet beleefd. Wat onzichtbaar blijft, krijgt geen beweging.
Met strategische communicatie en activatie brengen we beleid tot leven. Zo wordt vitaliteit geen project voor de liefhebbers, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de werkcultuur.
We beginnen met bewust wording bij het management, met inspiratiesessies met leidinggevenden en ambassadeurs. Ook medewerkers betrekken bij de plannen en waardering uit blijven spreken voor het werk dat op de werkvloer gebeurt, is essentieel om draagvlak voor vitaliteit te creëren.
Vitaliteit zichtbaar maken
Maar beleid dat niet zichtbaar is, wordt niet beleefd. Wat onzichtbaar blijft, krijgt geen beweging.
Met strategische communicatie en activatie brengen we beleid tot leven. Zo wordt vitaliteit geen project voor de liefhebbers, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de werkcultuur.
Druppeleffect van kleine stappen
Dan starten we met kleine stappen van het opgehaalde, in kleine stappen, met simpele acties, volgens het druppel effect. Een kleine druppel heeft grote impact. We beginnen met het laaghangende fruit om zo de meeste impact te maken en te zorgen voor een nieuwe beweging binnen de organisatie. Hierna gaan we verder uitbouwen, evalueren, aanpassen en doorpakken.
Het spreken van de juiste taal
Niets is meer killing als dat er een partij voor je zit dat eerder succes een implementatie heeft gedaan voor een grote bank en dat één op één wil leggen op jouw technische organisatie of andersom. Wij spreken de taal van iedere laag, de werkvloer, de productie, de R&D, de marketing, de directie. De branche specifieke eigenschappen, eigenaardigheden en ongeschreven regels zijn hier van groot belang voor het uitrollen van het beleid.
Feedback, reflectie en doorgaan
Zo komen tot een lerende organisatie, jaarlijks meten, maar verder lekker zelf doen. Vitaliteit is geen verdienmodel, maar een manier om werkplezier en bedrijfsresultaten te verbeteren.
Bedrijfscultuur en wat er verder nog in de vloerbedekking zit
De bedrijfscultuur is hierbij heel belangrijk, maar zeker ook bepalend voor het resultaat van de verandering. Wat je aanbiedt moet passen als een jas. En ja.. in sommige gevallen moeten we aan de slag met de bedrijfscultuur. Want tijdens veel trajecten komen we patronen tegen die niet werkend zijn, zaken die in de onderstroom zijn beland en de groei van de organisatie en dus het systeem tegenhouden.
Dat heeft heel veel redenen, dit bloot leggen doen met de systemische veranderaanpak, maar interessanter hoe gaan we zorgen voor de omslag, zodat we het vitaliteitsbeleid kunnen implementeren?
Wil je stappen maken naar een vitale en veerkrachtige organisatie?

Maak dan een afspraak voor een korte online kennismaking. We zijn benieuwd wat er in jouw organisatie speelt en maken graag vrijblijvend kennis en verkennen samen wat de mogelijkheden zijn. We vertellen je graag meer over: