Minder moeten, minder stress ervaren

Minder moeten, minder stress ervaren

Doe dingen die je energie geven

Heb jij ook het gevoel dat jouw to do lijstje nooit klaar is? Ken je dat gevoel dat je onvoldoende tijd hebt om al je taken weg te kunnen strepen? En hopen je taken zich op waardoor deze zich tot onoverzichtelijke obstakels ophopen? Waar je vervolgens als een berg tegenop ziet?  Dit worden grote energielekken waardoor je niet meer toekomt aan de dingen die je echt graag wilt doen, de dingen die jou energie geven. MOET jij ook zo veel? Ervaar jij hierdoor stressklachten? Je bent niet de enige…

 

Ruim de helft van de Nederlanders heeft last van stress gerelateerde klachten. Van hen heeft 61 procent last van gespannen nek en schouders, 59 procent van vermoeidheid en 52 procent van een onrustig gevoel. Ook hoofdpijn, slapeloosheid, concentratieproblemen en neerslachtigheid komen veel voor. (Bron: Onderzoek Gezondheidsnet.nl)

Anderen pleasen of doen je wat je echt zelf wilt?

Veel mensen nemen hun eigen belangen of wensen niet serieus. Ze doen alles voor een ander en zetten zichzelf op een tweede, derde of soms laatste plaats. Wanneer je je eigen wensen altijd ondergeschikt maakt aan de wensen van een ander, mis je de basis voor je eigen geluk. Als je zelf niet gelukkig bent, kun je een ander ook minder goed helpen. Ga eens voor jezelf na welke dingen op je to do lijstje staan, die werkelijk MOETEN en welke dingen je vervolgens ook echt zelf WILT. Misschien valt er wel al een gedeelte af die eigenlijk helemaal niet echt moeten.

Herken wat je ‘moet’ van jezelf en wat je ‘moet’ van anderen
Het verschil tussen iets moeten van jezelf of van anderen is niet altijd duidelijk. Onderzoek dit eens en je zult versteld staan. Wees eerlijk en kritisch naar jezelf in je onderzoek. Bedenk voor jezelf wat je voor een ander moet doen, of dat ook van jezelf moet en of dat wel bij je past. Maar vooral waarom je dat zou moeten. Soms kun je een aantal van deze moeten laten varen.

 

Als je iets móet voel je misschien een bepaalde weerstand bij jezelf en zet je je hakken in het zand. Maar als je iets wílt, krijg je juist energie, dan ga je ervoor. Dingen die je zelf wilt, geven je energie, terwijl dingen die je moet doen je veel energie kosten.

 

Als ‘moeten’’ ‘’willen’’ wordt

Doe eens een kleine oefening in het loslaten van het fenomeen moeten. Zeg de komende dagen af en toe tegen jezelf: ‘ik wil’ in plaats van ‘ik moet’. Sta er dan ook even bij stil hoe het voelt. Voel je verschil nu je een andere benadering hebt? Merk je dat het makkelijker wordt? Het doel is tenslotte om je prettiger te voelen bij het doen van dingen!

Niet te veel willen
En wat wil je dan echt? We willen tegenwoordig zo veel; een goede partner zijn, een zorgzame ouder, we willen een fijne baan, (zakelijk) succes, veel geld verdienen, veel vrijheid, sporten, vrije tijd, al je sociale contacten bijhouden, voor je ouders zorgen, er goed uit zien, aardig zijn voor iedereen, een killerbody, een groot netwerk en   op sociale media, voor jezelf opkomen, je mailbox bijhouden en alle informatie tot je nemen die we dagelijks veelvoudig aangeboden krijgen. En, en, en…. Wat als je al die eisen eens losliet? en kijkt naar wat echt belangrijk voor jou is? Want zeg nou zelf er zitten ook veel tegenstrijdigheden in al die wensen, zoals zakelijk succes en veel vrije tijd, of aardig zijn voor iedereen en voor jezelf opkomen etc. etc. dat matcht vaak helemaal niet.

 

En dan al die mails, twitterberichtjes, facebookfoto’s, tijdschriften, boeken, kranten…leg je smartphone ook af en toe eens aan de kant, want je hebt baat bij even rust, even niets. Dan creëer je afstand tot het moeten en kom je tot rust. Kortom: Minder willen helpt. Wat kies jij? Wat doe je wel en wat laat je gaan? Probeer eens wat vaker dingen te laten schieten en maak bewustere keuzes. Je zult zien dat je niet eens zo veel mist. Wat je er voor terugkrijgt is meer rust in je hoofd en meer ruimte in je agenda.

Houd zelf regie. En dan kom je weer bij kiezen. Als je weet wat je wil, weet je ook het verschil tussen willen en moeten. Dan kun je afspraken maken met jezelf en met anderen, zodat wat jij wilt ook echt gaat gebeuren. Een hele mooie zin die je kunt gebruiken, is de volgende:

’Moet ik dit nu doen’.

Stel jezelf deze vraag 5 keer, waarbij je elke keer de klemtoon op een ander woord legt.

  1. MOET ik dit nu doen? Moet je het of wil je het zelf?
  2. Moet IK dit nu doen? Is het noodzakelijk dat jij het doet of kan je het ook aan iemand anders overlaten?
  3. Moet ik DIT nu doen? Maak een keuze wat je wel en niet doet, stel prioriteiten..
  4. Moet ik dit NU doen? Of kan het ook op een later moment? Je kan niet alles tegelijk doen.
  5. Moet ik dit nu DOEN? Wat gebeurt er als je er niks mee doet en het een tijdje nog laat liggen ?

 

Kennismaken?

Wil je kennismaken met de Healthy Crew? Of wil je reageren  of heb je vragen over de deze blog? We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen. Meer weten over gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie, vitaliteit of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op!

 

#HealthyCrewNL #moetenwillen #minderstress #stresspreventie #todo #vaardigheden #weerbaarheid #circelvaninvloedenbetrokkenheid #invloeduitoefenen

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Your comment...NameE-mail