veranderingen doorvoeren bateson dilts

Veranderingen doorvoeren

Veranderingen doorvoeren in je leven, met deze tips gaat het je zeker lukken!

Succesvol veranderingen doorvoeren in je leven. Klinkt geweldig, maar , hoe pak je dat succesvol aan? Want de wil is er vaak wel, de start is zo gemaakt , maar dan.. wellicht herkenbaar; Je wilt iets bereiken, je hebt een doel voor ogen dat je heel graag wilt bereiken, en ook best zou kunnen bereiken, en het toch lukt het niet.

Gezonde doelstellingen en veranderingen doorvoeren

Je wilt bijvoorbeeld stoppen met roken, gezonder leven, 10 kilo  afvallen, meer gaan sporten en beter voor jezelf gaan zorgen, zo maar een greep van persoonlijke doelen die veel mensen hebben. En toch… lukt het je maar niet om deze doelen te realiseren. Hoewel je voornemens oprecht zijn, verval je toch steeds weer in je oude patronen en verandert er uiteindelijk niets.

Waarom is het zo lastig om veranderingen door te voeren?

In mijn coaching en training werk ik vaak op basis van het model van Gregory Bateson/Robert Dilts. Dit model is succesvol omdat het zoveel verschillende aanknopingspunten en inzichten geeft. Het model gaat ervan uit, dat je leert op verschillende niveaus. Als je een verandering wilt, dan moet je vaak eerst in een niveau hoger aan iets werken.

Een voorbeeld:

De meeste mensen hebben inderdaad best de fysieke vaardigheid om “nee” te zeggen (probeer maar eens ;-)), maar het feit dat je dat niet doet/durft, heeft veel meer te maken met je overtuigingen, angsten en waarden dan dat je in staat bent om nee te zeggen. Nee zeggen is gemakkelijk, maar het is de situatie, of de waarden en je overtuigingen die het moeilijk maken.

Zodra je de verschillende niveaus met elkaar in lijn brengt, zorg je ervoor dat datgene dat jij wilt bereiken, ook écht past bij wie jij bent en bij wat je belangrijk vindt. Zorg je er vervolgens voor dat je gedachten, je vaardigheden, je gedrag en je omgeving bijdragen aan het bereiken van je doel, dan kom je in de flow, op energie. En niet op botte wilskracht.

De grootste kans op blijvende verandering, heb je als dat wat jij wilt bereiken,
past bij wie jij bent,
past bij wat je belangrijk vindt,
past bij wat jij gelooft,
past bij wat je kunt,
past bij hoe je je gedraagt en
past bij de omgeving waarin je je verkeert.

Hoe je in 7 stappen échte veranderingen kunt doorvoeren

Probeer deze oefening eens om op 7 niveaus alvast te ervaren hoe het zou zijn als je je doel al gehaald zou hebben, en op welk niveau je nog werk te doen hebt om in lijn te komen.

Neem eerst je doel in gedachten en maak het zo specifiek en afgebakend mogelijk (bv: 31 december  2020 wil ik een gezonde BMI hebben en wil ik me vitaal voelen…).

Zet je doel nu om in een zin die beschrijft dat je het doel al gehaald hebt (ik sport 3x per week een uur, eet gezond en zorg goed voor mezelf op fysiek en mentaal vlak.).

Gelukt? Mooi, dan gaan we nu iets gedetailleerder fantaseren:

1. Omgeving: Waar ben je?

Nu je doet alsof je je doel al bereikt hebt, kijk in je hoofd/fantasie eens rond in je omgeving. Hoe ziet het er uit om je heen nu je je doel bereikt hebt? Waar ben je? Wie is er bij je? Wat zie je? En hoe verschilt dat van je huidige omgeving?

Het geeft niet als je niet alle antwoorden weet. Als ze er nu niet zijn, komen ze later vanzelf.

2. Gedrag: Wat doe je?

Zie voor je hoe je je zult gedragen als je je doel bereikt hebt. Zie je je zelf lopen, zitten? Beweeg je snel of langzaam? Wat zijn je voornaamste bezigheden? Welke impact heeft jouw gedrag op het gedrag van anderen? Zie je jezelf iets nieuws doen, of ben je juist gestopt met bepaald gedrag?

3. Vaardigheden: Wat kun je en weet je?

Welke vaardigheden of kennis gebruik je? Gebruik je vaardigheden/kennis die je voorheen nog niet had?

4. Overtuigingen: Wat geloof je, wat denk je?

Welke overtuigingen heb je nu? Wat zeg je tegen jezelf? Welke interne kritische stemmetjes heb je achtergelaten om dit doel te bereiken?

5. Waarden: Wat vind je belangrijk, wat draag je uit?

Wat vind je nu belangrijk, aan welke waarden doe jij nu recht? Sta je nu duidelijker voor bepaalde zaken of hecht je ergens juist minder aan?

6. Identiteit: Wat vind je van jezelf, wie ben je nu?

Hoe zou je jezelf als persoon omschrijven? Hoe is je zelfbeeld? Hoe verschilt dat met daarvoor?

7. Missie/ Bijdrage: Wat draag je bij, wat is je impact?

Merk eens op hoe het voelt nu je dit doel bereikt hebt. Wat brengt het je? En wat is daar belangrijk aan? Wat is er nu nog meer mogelijk?

 

Als aanvulling nog 2 tips

Tip 1: Schrijf na de oefening de belangrijkste verschillen met je huidige situatie op. Je ziet direct waar je wat te doen hebt.
Tip 2: Het helpt om dit ook fysiek mee te lopen; maak bijvoorbeeld 7 papiertjes met de niveaus en leg die zo op de grond dat je er tijdens de oefening overheen/langs kunt lopen. Ook helpt het soms als iemand anders je de vragen stelt (en dan hoef je ze niet eens hardop te beantwoorden). Je kunt de oefening ook als een schrijfopdracht doen.

Ben je klaar om verder te gaan ?

Maak dan een plan om daadwerkelijk te zorgen dat de verschillen met je huidige situatie kleiner worden. Veel succes! Vind je dit lastig? De coaches van Healthy Crew willen jou hier graag bij ondersteunen. En wil je kennismaken met de Healthy Crew?

We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen. Meer weten over gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie, vitaliteit of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op en schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Je kunt ons ook volgen op social media.

 

#HealthyCrewNL #batesonenDilts #inzichtinjedoelen #verandering #minderstress #stresspreventie #todo #vaardigheden #weerbaarheid

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Your comment...NameE-mail