Het 5G model: Zo stop je piekeren

Het 5G model: Zo stop je met piekeren

Coach jezelf naar positieve gedachten

Stop met piekeren met het 5G model. Piekeren, we hebben er allemaal wel eens last van, zeker nu in deze Coronatijd. Piekeren over de risico’s van een coronabesmetting, wakker liggen omdat je piekert over welke erge dingen er mogelijk kunnen gebeuren op je werk, met je gezin of je ouders. Zelfs als je niet ziek bent (geweest), of als je niet tot de risicogroep behoort, bestaat er een kans dat je mentaal last hebt van de coronacrisis. We piekeren, somberen en doemdenken wat af met zijn allen.

Na en tijdens een vervelende periode of in crisistijd hebben we meer last van negatieve gedachten en somberheid dan ‘normaal’, veel mensen voelen zich na wekenlange quarantaine lusteloos, depressief, angstig en eenzaam, waardoor we dus veel te veel piekeren.

 

Wat is piekeren?

Piekeren en angst komen nu bij veel mensen voor.

‘Piekeren is over een langere periode over hetzelfde nadenken zonder tot een oplossing te komen.’

Piekeren kan schadelijk zijn voor je mentale welzijn. Het lijkt dan of je hersenen constant hetzelfde gedachtenrondje draaien, met als gevolg een onbestemd naar gevoel. Het lijkt erop dat je er zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Bovendien is piekeren erg vermoeiend. Doordat je geest in snel tempo over hetzelfde onderwerp blijft ‘doormalen’, put het je je hersenen uit. Je gedachten gaan zo snel, dat logisch redeneren en in oplossingen denken niet mogelijk meer is. Je krijgt het gevoel dat er geen oplossing is voor je probleem en dat je machteloos bent, omdat je geen oplossingen kunt bedenken voor je probleem. Kortom piekeren en stress zijn gerelateerd en versterken elkaar negatief.

Piekeren en de met zich mee brengende stress hebben samen veel invloed op je welbevinden en op de kwaliteit van je leven. Het houdt je wakker als je wilt slapen en kan je bezorgd, angstig kwetsbaar en gestrest maken.

‘Wanneer je veel piekert, dan stop je dus veel energie in een proces dat jou niets oplevert’.

Daarmee geeft piekeren je een ongelukkig gevoel.

 

6 Tips om te stoppen met piekeren

Wil je ook weer een gelukkiger, kalmer en blijer mens worden? Dan volgen hier enkele tips die jou kunnen ondersteunen wanneer je veel piekert.

1. Je kunt je eigen toekomst niet exact voorspellen

In jouw hoofd heeft een scenario zich gesetteld, maar de toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Vaak blijkt dat je je voor niks druk hebt gemaakt, ondanks dat jij overtuigd kunt zijn dat er van alles mis kan gaan of slecht kan aflopen. Wanneer je bij jezelf opmerkt dat je dit doet, herinner jezelf er dan aan dat het je gedachten zijn die een loopje met je nemen en dat dit dus niet de waarheid is.

2. Het kan ook goed aflopen

Vaak is het heel gemakkelijk om allemaal te bedenken wat er mis kan gaan en je hier vervolgens enorm druk over te maken. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat het ook goed kan aflopen? De kans dat dingen goed aflopen is namelijk in de meeste gevallen een stuk realistischer.

Bedenk het ergste rampscenario, wat er mogelijk zou kunnen gebeuren. En is er dan een man overboord? Is dat de moeite waard om je zo druk te maken? Wanneer je probeert te relativeren en ook ervan uit gaat dat alles vast wel goed zal komen, zul je wellicht ook beter slapen, meer energie overhouden voor positieve dingen en je gelukkiger gaan voelen.

3. Neem de regie terug

Vaak zie je bij piekergedachten, dat degene die piekert het gevoel heeft dat hij geen invloed kan uitoefenen op de situatie. Gebrek aan autonomie is de grootste boosdoener in de strijd tegen stress en burn-out. Ook in het geval van piekeren, kan het helpen om te onderzoeken hoe je zelf invloed kan uitoefenen op een positieve manier, zodat je je minder afhankelijk en machteloos voelt. Hoe meer je de regie pakt, hoe beter je je voelt.

4. Visualisatie oefening

Wanneer je merkt dat je veel gaat piekeren, kun je gebruik maken van visualisatieoefeningen. Als er een piekergedachte bij je opkomt, probeer wat afstand van je gedachte te nemen, kijk ernaar en stop de gedachte in een denkbeeldige zak. Wanneer je alle piekergedachten denkbeeldig in de zak gestopt hebt, kun je deze denkbeeldig uit het raam gooien.

Een andere manier om om te gaan met veelvuldige piekergedachten, is het aanleggen van een piekerdoosje. Hierin schrijf je op een papiertje waar je je zorgen om maakt of waarover je loopt te piekeren. Deze bewaar je vervolgens in een doosje (of enveloppe). Daarna ga je weer door met vrolijke dingen en plan je één keer per dag een piekermoment in wanneer je op het lijstje kijkt met alle piekergedachtes. Wedden dat de helft van de gedachtes niet meer relevant of het piekeren waard zijn? Zo voorkom je dat je de hele dag aan het piekeren bent.

5. Concentreer je op je ademhaling

Wanneer het je niet lukt om de stroom van negatieve gedachten stop te zetten, kun je je richten op je ademhaling. Dit kun je op elk gewenst moment van de dag doen, het helpt om je gedachten te verzetten en om je lichaam en geest te ontspannen.

  • Adem in en uit. Telkens wanneer je inademt zeg je in gedachten tegen jezelf ‘’Laat”.
  • Wanneer je uitademt, zeg je tegen jezelf “Los”.

Je zult merken dat naarmate je deze oefening vaker gaat doen, je meer rust en ontspanning zult gaan ervaren. Je kunt ook meditatie en ontspanningsoefeningen doen of rustgevende muziek opzetten, die jou kunnen ondersteunen bij je ademhaling en om spanningen te reduceren.

6. Schrijf je gedachten op en analyseer je gedachten, gevoelens en gedrag

Wanneer je piekert, heb je te maken met negatieve gedachten die zich keer op keer blijven herhalen.

Je wilt wel iets anders denken, maar het lukt niet. Een gevolg daarvan is dat je een negatief gevoel krijgt. En dat negatieve gevoel heeft weer als gevolg dat je je ineffectief gaat gedragen. Een goede tip is om je gedachten van je af te schrijven en aan het papier toe te vertrouwen. Het kan je helpen om je gedachten te ordenen en om je hersenen wat rust te geven. Leg dus een dagboekje aan of stuur jezelf af en toe een mailtje om zaken van je af te schrijven.

 

Het 5G model, helpt bij piekeren

Een handig manier om je pieker/stressgedachten schriftelijk te analyseren, is door het ‘5 G-model’ in te vullen. Het model is een uitstekend hulpmiddel om je gedachten te ordenen en te analyseren. Je krijgt hiermee goed zicht op de manier waarop jij met gebeurtenissen omgaat en welke piekergedachten je hebt.

‘Het 5G model leert je hoe je meer invloed kunt gaan uitoefenen op je piekergedachten.’

 

Stop met piekeren: download gratis uitleg en werkboekje van het 5G model

Wil je direct aan de slag met het 5G model? Download dan hier dan de gratis uitleg met werkboekje die wij bij de Healthy Crew gebruiken tijdens onze coaching.

DOWNLOAD HET 5G MODEL >

 

Omgaan met stress is een onderdeel van een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl verkleint de kans op ernstige symptomen en vergroot de kans op een spoedig herstel. Dus wil je een gezonder leven of meer energie? Dan weet je wat je te doen staat. Ook werkgevers kunnen veel schade en langdurige uitval en ziekteverzuim voorkomen door leefstijl programma’s aan te bieden.

De professionals van de Healthy Crew gaan dagelijks de strijd aan tegen stress, burn-out met gezonde leefstijl interventies, stress en burn-out coaching en vitaliteitsprogramma’s. We komen graag met jou in gesprek.

Fijne dag! Liefs van de Healthy Crew!

 

Meer weten over een gezonde leefstijl? Reactie en vragen

We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen. Meer weten over gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie, vitaliteit of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op!

#5Gmodel #piekeren #stoppiekeren #nostress #gezondeleefstijl #HealthyCrew #stresspreventie #vitaliteit #leefstijlverbetering #leefstijlinterventies #weerstand #mentaleweerstand #fysiekeweerstand #stress #burn-out

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Your comment...NameE-mail