leefstijl stress en burn-out coach

Je lichaam heeft 2 standen, zet hem ook eens in de ruststand

De oorsprong ligt in het autonome zenuwstelsel

Ons lichaam heeft 2 standen, de vecht/vluchtstand en de ruststand. Vanuit het begin de mensheid is de vecht/vlucht stand van belang om gevaarlijke situaties te kunnen overleven. Ons zenuwstelsel is sindsdien niet veel veranderd.

‘In een stresssituatie reageert ons lichaam nog steeds hetzelfde, van schrik gaat je ademfrequentie omhoog, hierdoor maak je adrenaline aan, voel je even geen pijntjes en vermoeidheid en kun je volle bak vluchten voor het gevaar. ‘

Wij hebben veel minder te maken met dit soort gevaarlijke situaties, toch staat ons lichaam vaker en langer in de vecht/vluchtstand dan in de oertijd. Dat komt door overvolle agenda’s werk, privézaken, zorg voor je kinderen, geldzorgen, treiterende collega’s, onhaalbare doelen ect. We zijn gewend geraakt aan de gejaagdheid.

In de oertijd had je na die inspanning de tijd voor ontspanning. Je vluchtte weg voor de sabeltandtijger en als je dat had overleefd kwam je bij in je cave en deed je een dutje. ‘In de rusttoestand heb je tijd voor herstel, het aanvullen van je energievoorraden, om jezelf weer op te laden en je hartslag te laten dalen.’

In onze maatschappij ie er bijna geen ruimte voor rust in tegenstelling tot de hoeveelheid indrukken en stressmomenten die we moeten verwerken, die hoeveelheid is daarentegen verveelvoudigd. En daar zit de disbalans, de oorzaak van veel onbehagen en welzijnsziektes.

Jouw lifestylecoach kan je ademhaling meten (frequentie, patroon, teug) met speciale apparatuur en je helpen weer goed te ademen . Wil je hier meer over weten ? Neem vrijblijvend contact met ons op


‘Als je ademhaling combineert met gezonde voeding (liefst koolhydraatarm), lekker bewegen /sporten, ontspanning en doelen stellen, zul je je beter en energieker voelen.’

Michiel Preymann

Eigenaar