stress verlagen ademhaling examen

Stress verlagen voor je examen

Stress verlagen voor je examen

Stress verlagen voor je examen? Sta je stijf van de spanning voor dat examen? Twijfel je ineens aan alles? en heb je werkelijk geen idee hoe je dit snel kunt verhelpen? of ben je bang dat je zo dadelijk een totale black out krijgt? Geen nood! Healthy Crew to the rescue! 

De beste tip om je stress te verlagen voor je examens is goedkoop, bewezen effectief, snel, heb je altijd bij en zorgt er tevens voor dat je hersens op volle toeren kunnen draaien. Deze oefening kun je doen om te voorkomen dat de stress je verlamd, maar ook als de stress heeft toegeslagen en je volledig verlamd van de stress richting een paniek aanval gaat. Zelfs toe te passen bij hyperventilatie.

De oplossing ligt dus gewoon bij ademhaling

Goed ademen is een geweldige manier om stress te verlagen voor je examens en het beste uit jezelf te halen. Krachtig en laag ademen duidt bijvoorbeeld op daadkracht, een langzame ademhaling leidt tot innerlijke rust. Volledig ademen helpt voor betere (sport)prestaties, in dit specifieke geval betere prestaties op je examen.

Goed ademen beïnvloedt je totale welzijn. Je stimuleert daarmee namelijk de opname van zuurstof, beïnvloed je autonome zenuwstelsel en komt in de rust/herstel modus en zet je je motor uit. Hierdoor komen je lichaam en geest in balans en bevorder je je vitaliteit. Door de juiste ademtechniek te gebruiken in je dagelijks leven kun je heel veel voordelen ervaren, zoals:

De voordelen van juiste ademhaling

• Meer ontspanning en innerlijke rust
• Meer energie
• Beter omgaan met stress, minder stressklachten
• Betere gezondheid (immuunsysteem)
• Sneller herstel na inspanning, sport of ziekte
• Doorbreken van stress of angst
• Meer zelfvertrouwen
• Sterkere intuïtie
• Betere zelfbeheersing (minder irritatie of opvliegendheid)
• Betere sportprestaties (uithoudingsvermogen)
Beter slapen (kwaliteit en in slaap geraken)
• Beter concentreren
• Betere spijsvertering, hartritme, bloeddruk en zuurgraad
• Oplossen van hyperventilatie en stokkende ademhaling
• Aanzienlijke verbetering in astma, bronchitis en (slaap) apneu
• Vermindering van pijn; spier- of zenuwpijn, hoofdpijn, migraine
• Goed ademen ondersteunt een positieve levenshouding

Uitleg ideale ademhaling(soefening)

1- Adem in, 2 a 3 seconden; rustig inademen door de neus
2- Adem 2 a 3 seconden gelijk weer rustig uit door de neus
3- Even wachten 2 a 3 seconden; even wachten tot een nieuwe ademhaling (even rust)

De even rust is van belang omdat op dat moment de zuurstof wisseling naar koolstof plaatsvindt. Dat is nodig om zuurstof te kunnen transporteren in je bloed en zo zuurstof tot in de kleinste cel te krijgen.

Dit is een heel belangrijk proces om je stress te verlagen bij je examen. Tevens heb je zuurstof nodig om te kunnen verbranden. Als een waxinelichtje brand in een houdertje en je het houdertje afsluit, gaat het vlammetje uit. Dat komt door het gebrek aan zuurstof. Dat chemische proces vindt ook plaats in je lichaam.

 

“Adem is leven. Adempauze voor stressregulatie”.

Je ademhaling is één van de meest onderschatte middelen om jezelf te versterken.

Met je ademhaling verbeteren verbeter je bijvoorbeeld je immuunsysteem en kun je je hartslag en bloeddruk reguleren. Het helpt om spanning en stress los te laten en je gedachten tot rust te brengen. Ook kun je je ademhaling inzetten om beter te slapen, paniek te voorkomen, hoofdpijn op te lossen en je concentratie te verhogen. Met een andere ademhaling verbeter je je sportprestaties of kun je jezelf tot rust brengen. Ofwel leer je stress te reguleren en je motor uit te zetten.

Veel succes met je examens van de Healthy Crew!

K

Kennismaken?

Wil je kennis maken met de Healthy Crew? Of wil je reageren of heb je vragen over de deze blog? We ontvangen graag je reactie en vragen. En vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen. Meer weten over ademhaling, gezonde voeding, beweging, ontspanning, burn-out en stress preventie, vitaliteit of het veranderen van je leefstijl? Neem contact met ons op!

Gratis adviesgesprek

Gratis online adviesgesprek met één van onze coaches inplannen kan snel en gemakkelijk. KLIK OP DEZE LINK om jouw gesprek in te plannen.

JOUW GESPREK INPLANNEN >

 

#HealthyCrewNL #ademhaling #examenvrees #minderstress #stresspreventie #ademhalingsoefening #vaardighedenleren #weerbaarheid

Ruby Dickhoff